понеділок, 15 грудня 2014 р.

Урок правознавства в 9 класі "Конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина" з використанням кейсів

 9 клас              Урок № 10
Тема.  Конституційні права, свободи та обов язки людини і громадянина
Мета: ознайомити учнів з конституційними правами, свободами та обов язками людини і громадянина; показати необхідність реалізації громадянином конституційних прав і свобод, виконання обов язків; розвивати вміння користуватися джерелами права для аналізу правових ситуацій; виховувати повагу до конституційних прав і свобод людини і громадянина.

Обладнання і матеріали: Конституція України,Конвенція про права дитини, Загальна декларація прав людини, презентація, дидактичні матеріали для розв язування правових ситуацій (кейс).
Базові поняття  й терміни: права людини, свободи, гарантія прав.
Епіграф: «Рівність прав не в тому, що всі ними користуються, а в тому, що вони всім надані» (Сенека).
Очікувані результати.
Після цього уроку учні зможуть:
-розповідати, які права і свободи мають громадяни України;
-порівнювати, як права і свободи закріплені в Конституції України, --відповідають Загальній декларації прав людини;
-аналізувати правові ситуації, пов язані з реалізацією прав  та виконанням обов язків  громадян України;
-сформувати власне ставлення до прав та обов язків.
Тип уроку : комбінований
                        Структура уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІУ. Мотивація навчальної діяльності
У. Вивчення нового матеріалу
1. Основні права та свободи людини і громадянина.
2. Як реалізувати та захистити права і свободи.
3.Конституційні обов язки громадян України.
VІ. Закріплення вивченого
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання
                        Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання.
 Перевірка готовності до уроку.
 Налаштування на роботу на уроці.
Повідомлення черговим теми минулого уроку.
ІІ.Перевірка домашнього завдання
1.Гра «Дерево знань»
Запитання
Хто такі громадяни України?
Поясніть чи може бути громадянин України біпатридом?
Чи може бути іноземець членом політичної партії в Україні?
Чи мають право громадяни України проходити військову службу у збройних силах іншої держави?
Назвіть підстави набуття громадянства в Україні?
Як можна вийти з громадянства України?
За яких умов громадяни України не мають права вийти з громадянства України?
З якого віку дитина сама вирішує питання про своє громадянство?
2.Індивідуальні завдання на картках - тестові завдання та юридичні задачі (Додаток 1)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Термінологічна розминка
Поясніть: «декларація», «конвенція», «правовий статус», «ООН».
Бесіда
-Який міжнародний правовий документ ООН визначив принцип поваги до прав і свобод людини?
- Який день відзначає міжнародна спільнота 10 грудня?
-Яке твердження правильне?
ЗДПЛ – юридично обов язковий документ, закон для країн учасниць ООН;
ЗДПЛ- міжнародний стандарт у галузі прав людини для країн учасниць ООН.
Обгрунтуйте позицію.
Правовий статус громадян України відповідає міжнародним стандартам у галузі прав людини, а зміст Розділу ІІ Конституції України «Права, свободи та обов язки громадян України» відображає норми міжнародного права у цій галузі.
-Які основи правового статусу громадян України закріплені в Конституції України, як вони відповідають ЗДПЛ?
-Якому принципу правового статусу відповідає епіграф нашого уроку? Поясніть.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Представлення теми і очікуваних результатів.
Розв` язання проблемного питання за допомогою «мозкового штурму»
-Поміркуйте: Які права повинні існувати у людей у демократичному суспільстві щоб вони відчували себе захищеними і щасливими?
(  Запропоновані права записуються учнями на стікерах і наклеюються на дерево прав).
Упродовж свого існування людство дійшло висновку: заради збереження благополуччя людей і миру, держава повинна забезпечувати найважливіші потреби людини, а кожна людина мати можливості задовольнити ці потреби.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Основні права та свободи людини і громадянина
Пояснення
Для того, щоб людина могла існувати, як біологічна істота їй потрібна можливість мати їжу, житло, одяг- особистї, невід ємні права. Оскільки людина живе в суспільстві, їй як члену суспільства треба мати змогу вчитися, працювати, бути вільною, рівноправною. Оскільки людина живе в державі і має з нею правовий зв язок, їй потрібна можливість брати участь в житті цієї держави, політичні права.
Робота з поняттям
Права людини- це можливості мати певні матеріальні, соціальні, культурні та духовні блага, які необхідні їй для нормального існування і розвитку.
Щоб мати можливість користуватися правами людина повинна бути вільною. У юридичній літературі поряд з словами «права людини» вживають слово «свобода», як от «свобода слова», «свобода думки», «свобода пересування». Права є тим, реалізацію чого держава гарантує, а свобода ж простором в який держава не втручається. Тобто можна робити все, що не заборонено законом.  Тому кажуть «права і свободи».
Робота з поняттям
Свобода – це можливість вільно діяти, правовий простір в який держава не втручається.
Прокоментуйте вислів Б. Шоу: «Свобода означає відповідальність. Ось чому багато хто її боїться»
Чим більше держава слідкує за дотриманням прав і свобод людини тим демократичнішою вона є.
Робота з Конституцією України
Прочитайте ст.. 3  та поясніть, як ви її розумієте, чи є вона підтвердженням існування демократії в Україні?
Держава в своїй діяльності обмежена правами людини і створює умови для реалізації цих прав, тобто гарантує права.
Робота з поняттям
Гарантія прав – це створення державою умов для реалізації прав.
Права людини невідчужувані і непорушні, але бувають випадки коли деякі права, які гарантуються державою, можуть обмежуватись.
Робота з Конституцією ст..64
Наведіть приклади випадків обмеження прав. Чи не є це порушенням прав людини?
Робота в групах.( Додаток 2)
 Вивчення класифікації прав і свобод за Конституцією.
1 група «теоретики права» – дає визначення поняття відповідного виду прав і свобод;
2 група «знавці Конституції» - називає статті Конституції, які закріплюють дані права;
3 група «практики» - з`ясовує які права порушені в наведених ситуаціях (з опорою на Конституцію)
-Чи відображені в Конституції права записані в ЗДПЛ? Де більший перелік прав?
Чарівна хвилина.
У мене в руках чарівна скринька (дзеркало), а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто хоче побачити може зазирнути джо неї. Кого ви побачили? Так це ви діти – наш найцінніший скарб. Кожен з вас особистість якої більше не буде. Відомий поет В.Симоненко написав вірш про неповторність кожної людини.
( учень читає вірш В.Симоненка «Ти знаєш, що ти людина»)
Діти найбільш беззахисні з поміж людей. Пройде не одне тисячоліття, поки людство прийме закони, які оберігатимуть дитину- найбільше наше багатство. В Україні  права дитини гарантує ст.. 52 Конституції, Закон України «Про охорону дитинства» (26.04.2001р.)
Перегляд презентації учнів про права дитини та гарантії їх в Україні, які отримали виперджальне завдання на минулому уроці.
2. Як реалізувати та захистити права і свободи
Пояснення
Для втілення в життя громадянами своїх прав і свобод держава надає гарантії конституційних прав і собод та розробляє механізм їхнього захисту, існують також міжнародні правозахисні механізми захисту прав людини: Комісія ООН з прав людини, Комітет ООН з прав людини.
Ви отримаєте пам`ятку «Міжнародно-правові засоби захисту прав і свобод людини», яку можете взяти з собою:
В   УКРАЇНІ
  В   ЄВРОПІ
 У  СВІТІ
Суд,
Президент,
Уповноважений Верховної Ради з прав людини (омбудсмен) В. Лутковська,
профспілки,
громадські організації, політичні партії, прокуратура, адвокатура, органи виконавчої влади і місцевого самоврядування.
Рада Європи в т.ч. Європейський суд з прав людини м. Страсбург,
Нарада з безпеки та співробітництва в Європі.
ООН ( Центр з прав людини, Міжнародний суд, ЮНЕСКО)

3. Конституційні обов`язки громадян України
Робота з Конституцією ст..65-68
Що об`єднає ці статті та у чому їх значення?
Права громадян є невід`ємними від виконання ними своїх обов`язків. Без виконання громадянами обов`язків держава не зможе гарантувати їм права. Нероздільність прав і обов`язків є одним з принціпів правового статусу  закріпленим в Конституції ст. 23
Робота з поняттям у підручнику ст..56 – записати в зошит визначення поняття «конституційні обов`язки».
Робота в парах
Завдання
Співвіднесіть обов язки записані в Конституції ст..65-68 по групах:
Громадянські - ….
Політичні - …
Економіні - …
Культурні- …..
VI. Закріплення вивченого
Тест (Додаток 3)
Розбір ситуац ії «Випадок з Легуа» в групах методом «Акваріум » ( 3 хв.) - як міжнародне співтовариство може впливати на окрему країну в разі порушення нею прав людини?
Поділ учнів на 3 групи – кожна група отримує кейс з завданням (Додаток 4)
          Виступи учнів – спікерів з промовами та обговорення їх  у загальному колі:
-Чи погоджуєтесь ви з думкою групи?
Чи була ця думка достатньо аргументованою, доведеною?
Який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим?
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1.Повернення до проблемного завдання. Вправа «Мікрофон».
-Чи достатньо прав мають наші громадяни, щоб відчувати себе щасливими?
2.  Закінчити речення:
- Сьогодні на уроці я …
-Ми працювали з …
-Мені сподабалося, що …
- Я дізнався, що…
- Я зрозумів, що…
Оцінка діяльності учнів на уроці.
VІІІ. Домашнє завдання
Прочитати параграф 9 підручника .
Вивчити основні поняття записані в зошит.
Письмово, для групи 1, завдання 4 ст.58. Пояснити ст.. 22 Конституції України.
Додаток 1
Тест
Оберіть правильний варіант відповіді:
Чи визнає Україна подвійне громадянство?
      А) визнає, якщо його визнає країна другого громадянства;
Б) визнає лише на підставі двосторонніх міжнародних угод;
В) Україна не визнає подвійне громадянство у жодному випадку.
2. Визначте умови , які відповідно до Закону України «Про громадянство» необхідні для набуття громадянства іноземцями:
А) відмова від громадянства іншої держави;
Б)наявність законних джерел існування;
В) володіння українською мовою в обсязі достатньому для спілкування.
Юридичні задачі
Подружжя Петренків, громадяни України, виїхало на тимчасове місце проживання до США. Там у них народились син і донька. Чи будуть їхні діти громадянами України, на якій підставі?
Студентка Чернігівського педагогічного університету Інга, громадянка України, одружилась з громадянином Вірменії, теж студентом цього університету. В Чернігові у них народилась донька. Чи буде вона громадянкою України?


Додаток 2
1 група «теоретики права» - дати визначення поняття відповідного виду прав і собод:
право на життя;                                право на об єднання у  політичні партії;
право на повагу до гідності;          право обирати і бути обраним;
право на недоторканість житла;  право на збори, мітинги, демонстрації;

право на власність;                            право на освіту;
право на працю;                                громадянам гарантується свобода
право на страйк;                             літературної, художньої, технічної
право на охорону                             творчості.
здоров я.
Використати підручник «Правознавство» 9 кл. О.Пометун, Т. Ремех ст..55

2 група – «знавці Конституції» - назвати статті Конституції, які закріплюють дані права:
право на життя;                                право на об єднання у  політичні партії;
право на повагу до гідності;          право обирати і бути обраним;
право на недоторканість житла;  право на збори, мітинги, демонстрації;

право на власність;                            право на освіту;
право на працю;                                громадянам гарантується свобода
право на страйк;                             літературної, художньої, технічної
право на охорону                             творчості.
здоров я.

3 група – «практики» - які права порушені в ситуаціях:

1.Заступник голови державної адміністрації відмовився прийняти скаргу громадян на свого підлеглого, за вини якого відбуваються регулярні затримки із виплатою пенсій у районі.
2.Водій автомобіля збив пішохода. Від отриманих травм той помер у лікарні.
3.Міська рада заборонила проведення страйку робітників, котрі вимагають виплат заборгованої зарплати і попередила керівників, що у випадку проведення несанкціонованого страйку він буде розігнаний нарядами міліції.


Додаток 3

Поставивши у стовпчик відповідний порядковий номер, зробіть класифікацію прав
               Конституційні права громадян України
Особисті права
Політичні права
Соціальні права
Економічні права
Культурні права






Право на участь в управлінні своєю державою;
Право на справедливі та сприятливі умови праці;
Право на захист від посягання на честь і репутацію;
Право на користування досягненнями культури;
Право на захист від безробіття;
Право на свободу совісті та релігії;
Право на безпечне природне середовище;
Право на створення молодіжних організацій;
Право на створення профспілок для захисту своїх економічних прав;
10)Право на медичну допомогу.

Додаток 4
Кейс «Міжнародні гарантії захисту прав людини»
Розбір ситуації « Випадок з Легуа» у групах методом «Акваріум» .
Мета: закріпити міжнародні гарантії захисту прав людини та як міжнародне співтовариство може впливати на окрему країну в разі порушення нею прав людини.
Завдання
Уявіть, що ви громадяни невеличкої мальовничої країни Легуа, що межує з державами велетнями. Одного ранку ви дізнаєтеся, що вашу країну захопила могутня держава - сусідка Зугерс. На дверях кожної домівки прикріплено плакати:
                                        УВАГА!
Від сьогодні в країні Легуа нові господарі. Усі без винятку мають дотримуватися таких правил:
Дозволяється розмовляти тільки мовою Зугерс.
Забороняється відправляти релігійні обряди, всі церкви закриваються;
Забороняється проводити збори мітинги, демонстрації.
Закриваються всі газети, радіо і телеканали, крім одного державного телеканалу.
Розпускаються політичні партії.
Конфісковують ся у власність Зугерс усі автомобілі громадян Легуа;
Переміщаються у робочі табори працездатні громадяни віком 16-60 років.
Призиваються на військову службу юнаки та дівчата віком 18-30 років.
Дозволяються шлюби неодружених громадян Легуа 20-35 років тільки з громадянами Зугерс.
За порушення встановлених правил - суворе покарання!

Підготуйте коротку публічну  промову за такими позиціями:
1група . Ви - громадяни Легуа. Використайте такі запитання:
Які права і свободи, передбачені ЗДПЛ порушені?
Чи зміниться ваше життя? Якщо зміниться, то як саме?
Що на вашу думку має зробити ООН?
2 група. Ви – представники країни Зугерс. Підберіть контраргументи, використовуючи запитання:
Чому  Зугерс встановила такі правила в Легуа?
Чому це потрібно мешканцям Легуа?
3 група. Ви -  представники сусідньої країни Сіверії.
Чи  прийме ваша країна біженців із Легуа? Якщо прийматиме то чому?

Використовуйте під час підготовки пам ятки по роботі з правовими ситуаціями, обговорення питання в загальному колі та по підготовці публічних промов, додаткову інформацію про міжнародні правозахисні механізми та ЗДПЛ.



               СХЕМА РОБОТИ НАД ЗАДАЧЕЮ З ОПИСОМ ЮРИДИЧНОЇ СИТУАЦІЇ
ФАКТИ:           Що відбувається (відбулося)?
ПРОБЛЕМИ: Якими нормами закону регулюється ситуація? У чому суть конфлікту?
                       Що ми повинні зробити для вирішення конфлікту?
АРГУМЕНТИ: Ваші аргументи із законодавчої бази на захист кожної зі сторін.
РІШЕННЯ:     Яким буде ваше рішення? Які причини такого рішення? Яким можуть бути його наслідки?

                 АЛГОРИТМ РОЗВ ЯЗАННЯ ЮРИДИЧНИХ ЗАДАЧ (СИТУАЦІЙ)
Аналіз ситуації і з ясування всієї юридично, значимої інформації що міститься в ній.
Усі обставини, які подані в задачах, приймаються такими, що достовірно встановлені.
Не намагайтеся домислювати обставини, які не зазначені в умовах.
Установлення нормативних актів, які регулюють описані правовідносини.
Прийняття рішення, відповідь на поставлені запитання. Визначення правомірного шляху  виходу з ситуації.

Публічна промова
Готуючи публічну промову, пам’ятайте, що вона складається з трьох частин.
Вступ.
Він має бути коротким і складатися з 1-2 речень. Його завдання привернути увагу слухачів, налаштувати їх на сприйняття. Це можна зробити повідавши цікаві факти, цікаву історію, навівши переконливу цитату, або пов язавши тему виступу з життям.  Повідомляється конкретна мета промови- те чого ви очікуєте від свого виступу, пояснюються терміни. Робиться огляд основних розділів промови, якщо вона буде тривалою.
Виступ.
Не торкайтеся занадто багатьох питань. Чітко вибудуйте логіку викладу. Ілюструйте промову прикладами, викладайте зрозумілою мовою. Не повторюйте по двічі тих самих фраз. Резюмуйте висловлене.
Закінчення.
Закінчення вивчіть напам ять. Крім резюмування, щоб зробити виступ яскравішим можна закликати до дії, зробити комплімент слухачам, викликати сміх, процитувати поетичні рядки, яскраву цитату.
Початок і кінець промови пов язуйте між собою. Припиняйте виступ перш ніж цього захочуть слухачі.

Правила обговорення проблеми в загальному колі:
-говоріть по черзі, не перебивайте того, хто говорить. Для встановлення черги піднімайте руку;
-слухайте всіх, не повторюйте думки та ідеї, які було вже висловлено;
-бажаєте приєднатися до висловленої думки – підсильте її новим фактом;
-будьте логічними та лаконічними;
удьте толерантними.

Додаткова інформація
Міжнародні правозахисні механізми
Міжнародні механізми захисту прав людини –це система міжнародних органів і організацій, що діють задля здійснення міжнародних стандартів прав і свобод людини, або їх поновлення у випадках порушення. Вони створюються за взаємною згодою кількох держав оформленою міжнародним договором.
Ці організації поширюють свою діяльність на весь світ і пов язані з міжнародною організацією ООН. Деякі з них входять до апарату ООН. Це Комісія ООН з прав людини, Підкомітет Комісії із запобігання дискримінації та захисту прав меншин, Комісія зі становища жінок, Центр прав людини, Управління верховного Комісара ООН у справах біженців та ін..
Засоби впливу на країну порушницю:
Моніторинг порушень прав людини.
Звітність і публікації за випадками порушень прав людини.
Зниження обсягу військової, економічної допомоги чи відмова в допомозі.
Вжиття економічних санкцій.
Відправа в країну миротворчого контингенту.
Одним із засобів міжнародного захисту прав людини є гуманітарна інтервенція – насильницьке вторгнення однієї держави на територію іншої з метою захисту людей від загрози їхньому життю, негуманного і жорстокого поводження чи переслідування. До набрання сили Статутом ООН гуманітарна інтервенція була цілком сумісна з міжнародним правом, але в наш час вона є порушенням статті 2(4) Статуту ООН, щодо заборони використання сили. Гуманітарну інтервенцію слід заборонити, надавши перевагу гуманітарним силовим акціям ООН, що здійснюється на підставі резолюції Ради Безпеки ООН та під її егідою.

  













Немає коментарів:

Дописати коментар